Kuoleman jälkeen hoidettavat asiat

Mitä pitää tehdä kun läheinen kuolee?

Läheisen menettäminen on aina raskas tilanne, mutta siitä huolimatta on paljon hoidettavia asioita. Olemme koonneet tähän blogiin muistilistan, joista omaisten tulee huolehtia kuoleman jälkeen.

Kuolemasta ilmoittaminen: pankki, posti ja vakuutusyhtiö

Ensisijassa hoidettaviin asioihin kuuluu kuolemasta ilmoittaminen. Jos omainen kuolee sairaalassa tai hoitolaitoksessa, laitos tekee kuolemasta ilmoituksen Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestötietojärjestelmään, josta tieto kulkee pankkiin, Kelaan ja eläkelaitoksiin. Jos taas henkilö on menehtynyt kotona tai ulkomailla, on omaisten tilanteesta riippuen ilmoitettava itse kuolemasta hätänumeroon tai viranomaisille sekä Digi- ja väestötietovirastoon (DVV).

Omainen voi olla pankkiin aina myös itse yhteydessä, sillä mitä nopeammin tieto kuolemasta saavuttaa pankin, sitä nopeammin omaisilla on mahdollisuus sopia vainajan pankkiasioista. Kun kuolema on tullut pankin tietoon, lukitsee pankki vainajan verkkopalvelutunnukset, irtisanoo kortit ja poistaa mahdolliset tilin käyttöoikeudet.

Jos kuolleella on ollut voimassa henkivakuutus‍, kuolemasta on hyvä  ilmoittaa vakuutusyhtiöön ja myös postille kannattaa ilmoittaa uusi osoite, jotta posti voidaan ohjata kuolinpesän hoitajalle. Läheisten tulee ilmoittaa kuolemasta myös edesmenneen työnantajalle sekä taloyhtiön isännöitsijälle ja vuokranantajalle. Kuolemasta voi laatia yleiseen tietoon myös lehteen painettavan kuolinilmoituksen.

Virkatodistuksen tilaaminen ja maksujen peruminen

Vainajan virkatodistus kannattaa tilata mahdollisimman pian, sillä niiden saapuminen saattaa kestää muutamasta viikosta useaan kuukauteen. Virkatodistuksen voi tilata vainajan seurakunnasta tai DVV:sta, jonka avulla omainen voi hoitaa asioita pankissa ja todistaa osuutensa kuolinpesässä. Virkatodistuksen voi toimittaa pankkiin sähköisesti tai viemällä sen konttoriin.

Jotta turhia kuluja ei synny, muistathan perua pian myös voimassa olevat tarpeettomat puhelinliittymät, lehtitilaukset, suoratoistopalvelut, e-laskut, jäsenyydet ja muut suoramaksut. Voit sulkea myös edesmenneen sosiaalisen median profiilit. Käytännössä sosiaalisen median palvelut kuitenkin vaativat todistusta siitä, että kyseessä on omainen ja että suljettavan tilin omistaja on kuollut. Tilien sulkeminen tapahtuu eri palveluissa eri tavoin.

Lisätietoa sosiaalisen median profiilien sulkemisesta saat artikkelistamme Mitä tehdä kuolleen läheisen Some-tileille sekä  Suomi.fi sivustolta.

Hautajaisten järjestäminen ja perhe-eläkkeen hakeminen

Hautajaisia varten kannattaa olla yhteyksissä seurakuntaan sekä hautaustoimistoon, jotka kertovat, mitä päätöksiä hautajaisten suhteen täytyy tehdä. Jos vainajalla on hautaustestamentti tai toiveita hautajaisten suhteen, niitä voi pyrkiä noudattamaan.

 Jokaisesta vainajasta laaditaan kuolintodistus. Kuolintodistuksen laatii yleensä vainajaa viimeksi hoitanut lääkäri, tai joissain tapauksissa oikeuslääkäri. Sama lääkäri laatii usein myös hautausluvan, joka tarvitaan ennen kuin vainaja voidaan tuhkata ja haudata. Mikäli omainen on oikeutettu leskeneläkkeeseen‍ tai lapseneläkkeeseen‍, sitä voi hakea Kelalta.

Perunkirjoitus

Vainajan tililtä voi maksaa vainajan arjen laskuja sekä välittömästi kuolemaan liittyviä maksuja ennen perunkirjoituksia. Vainajan varoista ja veloista muodostuu kuolinpesä, jonka osakkaita perilliset ovat. Kuolinpesän osakkaat määritellään perunkirjoituksessa, joka täytyy tehdä kolmen kuukauden kuluessa ihmisen menehtymisestä.

Perunkirjoituksessa auttaa, mikäli siinä on mukana asiantuntija, joka varmistaa että kaikki sujuu oikein. Mikäli vainajalla on testamentti, myös tämä liitetään perunkirjoitukseen. Voit lukea lisää perunkirjoituksesta täältä.

Muita kiinnostavia artikkeleita

Näin teet kuolinilmoituksen ja muistokirjoituksen

Maksullisen kuolinilmoituksen sanomalehteen voi tehdä heti, kun tieto läheisen poismenosta saadaan.

Mitä tehdä kuolleen läheisen some-tileille?

Kun läheinen kuolee, vastuu somepalveluiden sulkemisesta jää kuolleen omaisille. Monilla isommilla yrityksillä on selkeät käytännöt kuinka toimitaan käyttäjän kuollessa.

Kuoleman jälkeen hoidettavat asiat

Läheisen menettäminen on aina raskas tilanne, mutta siitä huolimatta on paljon hoidettavia asioita.